מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

קִבּוּץ גָּלֻיּוֹת

מאת: שאול טשרניחובסקי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

חָרְבוֹת הֵיכָל… שְׁמָמָה… הֶרֶס…

גַּלִּים נִצִּים פֹּה גַּם שָׁם…

מוּל הַחוֹמָה הַנִּשְׁאֶרֶת

עוֹמְדִים שְׂרִידֵי חָרְבוֹת עָם…


רוּחַ יִפְעֶה בֵּין הַבְּכָאִים,

סְבִיבַי דְּמָמָה, הַס בַּכֹּל…

שְׁמַע! בָּרָמָה בִּילֵל נְכָאִים

אַלְפֵי נוֹדְדִים נָשְׂאוּ קוֹל…


עֵדָה גְּדוֹלָה בְּדִמְעוֹת עָיִן,

בְּכִי תַּמְרוּרִים עוֹלֶה רוֹם…

עַל מָה תִּבְכִּי? וּמֵאַיִן

תַּנּוֹת מָרָה בָּאת הֲלוֹם?


–בָּא אָנֹכִי מִגְּדוֹת טַנָּה,

לָמוֹ יַהֵל אוֹר הַצִּיר.

–בּוּקַרֶשְׁטְ הִרְוַתְנִי לַעֲנָה…

–חוֹבֵב שְׁמֵךְ מִשְּׂפַת סַלְגִּיר!


–שֶׁמֶשׁ לוּב – הֵן הִיא שְׁזָפַתְנִי.

–בְּאִיל-דֵּה-פְרַנְסְ, שֶׁכֻּלּוֹ גָּן,

שָׁם יוֹלַדְתִּי, שָׁם חִבְּלַתְנִי.

–אוֹתִי גִּדְּלוֹ עַרְבוֹת דָּן.


–אֵל נָחַנִי מִקּוֹלְהִידָה.

–מִמָּרוֹקוֹ הִנֵנִי נָס.

–אַהֲבַת בָּנִים הֵן אָעִידָה

יוֹשְׁבֵי גוֹלָה עַל נְהַר פְּרָת.


–שְׂפַת הַשְּׁפְּרֶה אֲנִי נָטַשְׁתִּי, –

–סַן-פְרַנְצִיסְקוֹ בֵּיתִי שָׁם.

–מֵהֶרַט אָנֹכִי חַשְׁתִּי.

–מִשִּׁיקָגוֹ, –מֵאֲרָם!


–שָׁם עַל שְׂפוֹת הַגּוֹרִילְיָנָה,

אֶרֶץ אַהֲבָה, יֹפִי, שִׁיר,

נוֹף נוֹלַדְתִּי בּוֹ. – הֵן כְּנַעֲנָה

בָּא אָנֹכִי מִקַּהִיר.


–מִמּוֹסְקְבַה אֲנִי הַבִּירָה.

–מֵעֲרוּצֵי הַר טְשַׁרְדַּג.

–גּוֹלֵי קוֹרְפוּ גַּם קוֹרְקִירָה!

–אוֹר חָזִיתִי בְּחוֹמוֹת פְּרַג!


–עוֹלֵי-רֶגֶל מִנּוֹף פְּלָאוֹת,

בּוֹ נְהַר-גַּנְגֵּס יִזַּל אַט.

–אַרְצִי בֶּלּוֹבֶז', נוֹרָאוֹת

שָׁם יְסַפְּרוּ יַעֲרֵי-עַד.


–בְּשֵׁם כָּל אַחַי, יוֹשְׁבֵי תֵּימָן,

נִדְּחֵי צִיּוֹן בַּעֲרָב!

בְּשֵׁם כָּל בֵּן עִם עַמּוֹ נֶאֱמָן

בָּאנוּ לֵאמֹר שָׁלוֹם רָב.


שָׁלוֹם רַב לָךְ מִמַּעֲמַקִּים!

שָׁלוֹם, שָׁלוֹם עַד בְּלִי דָי!

שׁוּרִי בָּנִים מִמֶּרְחַקִּים

קִרְיַת-צִיּוֹן, עַמֵּךְ חָי!


קַצְוֵי-תֵבֵל אִם נָדַדְנוּ, –

לִבּוֹתֵינוּ יַעַרְגוּ לָךְ,

אֶל מוּל הָרֵךְ הִתְאַחַדְנוּ,

יוֹשִׁיט יָדוֹ אָח אֶל אָח.


בַּקִּינָה מָרָה, זוֹ לִמַּדְתַם

סוּפַת-צָפוֹן, גֵּאוּת-יָם,

וּבְהִתְפָּרֵץ מַר אַנְחָתָם

מָעֲלָה תִּסַּק אֶל אֵל רָם.


אודיסה

שאול טשרניחובסקי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של שאול טשרניחובסקי
יצירה בהפתעה
רקע

פרויד -- יוצר מיתוס לדור

מאת אברהם רגלסון (מאמרים ומסות)

© כל הזכויות שמורות. החומר מובא ברשות בעלי הזכויות.

כמו קרום של ירוקה על גבי אגם עמוק; כמו צוק-קרח בולט מעל האוקיינוס ומעיד על גוש-קרח רב-מידות מתחת למים; כמו תלתל-עשן מרחף מעל הר-געש ומספּר על מתכות מתלבות ושריפות מתרוצצות מתחת לאדמה, - כן צף הידע של איש-איש מאתנו על גבי האל-ידע שלנו. הנגלה שבמחשבותינו ורגשותינו פרוש על גבי תהום של תמונות, מחשבות ורגשות שהם צפונים בנו, חבויים מדעתנו, ובכל זאת הם חיים ופועלים בנו ומשפּיעים על כל הרהור ומעשה שלנו. הפּסיכולוגיה הישנה לא הכירה בתהום זו. היא למדה מן הפיסיקה כי ראשית-מדע – מיון, מנין, מדידה ומשקל, שיווי נוסחה מתימאטית לתנועות-העולם. על כן, בבואה לחקור את רוח האדם, מיינה חלקיו לתחושות, רגשות, אינסטינקטים, מחשבות; קשרה מחשבה במחשבה; עשתה אימונים ותרגילים בחושים ובזכרונות. ואת הסתום, את הפועל במחשכים, לא ידעה, - עד שעמד יהודי יליד-באוואריה, זיגמונד פרויד, קפץ לתוך תהום זו ולימד את העולם המדעי משהו מחוקי הרעש והליבוי והשיסוע השולטים בה, והיאך הם מתבטאים בידע של אָדם ובגורל-חייו.

האם אפשר שיהיה ממד-עומק כזה בנשמה, ואיש לא יחשוד במציאותו? לא. הדת ידעתהו מכבר וסיפרה על מלאכים טובים ומלאכים רעים המלווים אדם בדרכו, והוא אינו יודע; על רוח-הקודש הנחה על אדם פּתאום; כלומר, הדת הכירה במציאותו של עולם בלתי-נראה בצד העולם הנראה, ובאפשרות שיהיו כוחות גחים משם ומתגלים בצורה מוחשית. אמונות טפלות עממיות ידעו את האַל-ידע בצורת שדים ורוחות ודיבוקים. סוקראטס, דימון היה שוכן בתוכו ומזהיר אותו מעשיית דבר שהוא לנזק לו; אותו דימון אישר את מותו של הפילוסוף. דאנטה סידר את האַל-ידע לסדרים, בנה אותו מדורי-מדורים, מדורי גיהינום ומדורי גן-עדן, וכולם בנשמת-האָדם. בלייק עשה גיאוגרפיה שלמה לנסתר שבנשמה – סימן בה מזרח, מערב, צפון, דרום, ארצות ונהרות, וקרא בשמות פאנטאסטיים את הכוחות השולטים בהם. גילוי האַל-ידע היה גילוי רק למדע.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.