מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ לְעוֹלָם שֵׁרְתוּ

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ לְעוֹלָם שֵׁרְתוּ,

חֻקּוֹת בְּיוֹם וָלַיְלָה לֹא נִצְמְתוּ:

הֵם נִתְּנוּ אוֹתוֹת לְזֶרַע יַעֲקֹב

לִהְיוֹת לְעוֹלָם גּוֹי וְלֹא יִכָּרְתוּ.

אִם בַּשְׂמֹאל דּוֹחֵם – בְיָמִין קָרְבֶם,

אַל יֹאמְרוּ נוֹאָשׁ בְּעֵת יִתְעַוְּתוּ,

אַךְ יַאֲמִינוּ כִּי לְעוֹלָם הֵם וְכִי

לֹא יִשְׁבְּתוּ עַד יוֹם וְלַיִל יִשְׁבְּתוּ!

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

קרל קאוטסקי על היהודים

מאת אברהם אידלסון / אברהם לוינסון (מאמרים ומסות)

קרל קאוטסקי בקונטרסו החדש על היהודים, שיצא גם בהרצאתו הרוסית של ס. סמקובסקי, נוגע בכל גילויי השאלה היהודית – מההתבוללות עד הציונות. קאוטסקי הירבה לכתוב על השאלה הלאומית והיהודים בידיעה מספיקה בשביל בלתי‑מומחה ובקונטרסו החדש לא חידש כלום. דוקא עובדה זו מוסיפה ענין לקונטרסו. בתזוזה, שעברה על המחשבה האירופית מהקוסמופוליטיות של בית‑המדרש הישן עד הודאה – עתים מוגזמת – בערכו של הגורם הלאומי בתולדות האנושות בזמן החדש, לא זז קאוטסקי ממקומו; “לא שכח כלום ולא למד כלום”. לא בלבד נקודת‑ראייתו היסודית נשארה ישנה‑אורתודוכסלית, אלא אף הנימוקים, הביטויים ודרכי הפולמוס נשארו בלי שינוי. הייתי אפילו אומר, שבשאלה הלאומית נסוג קאוטסקי אחורנית, שכן מתורת “הפסיכולוגיה ההררית”1 של היהודים _שירשוה עוד בימי שבתם בהרי יהודה) עד לשלילה גמורה כמעט של תורַשת האומה היהודית וקיומה – מרחק רב מאוד.


  1. ftn1  ↩

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.