מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

לא ידע איש מי היא

מאת: חיים נחמן ביאליק

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

לֹא יָדַע אִישׁ מִי הִיא / חיים נחמן ביאליק

לֹא יָדַע אִישׁ מִי הִיא,

מֵאַיִן וּלְאַיִן –

וַיְהִי אַךְ נִגְלָתָה –

וַתִּצַּת כָּל-עָיִן.


מֵאֶרֶץ נָכְרִיָּה,

מִמְּדִינָה רְחוֹקָה

הִיא בָאָה כַּצִּפּוֹר

עִם גִּילָה וּצְחוֹקָהּ.


עַלִּיזָה וּפְזִיזָה

וּמְאִירָה וּשְׂמֵחָה –

וְכָל-הָעֲיָרָה

נִתְבַּשְּׂמָה מֵרֵיחָהּ.


וְכָל-הַמַּחֲבֹאִים

בַּחֹרְשָׁה הַיְרֹקָה

נִתְמַלְאוּ שְׂשׂוֹנָהּ,

צְלִיל קוֹלָהּ וּצְחוֹקָהּ.


וּבְאוֹתוֹ הַיּוֹם

אוֹ בְאוֹתוֹ הַלַּיְלָה –

וְכָל-הַבַּחוּרִים

כַּפָּרַת שְׂרוֹךְ נַעֲלָהּ.


וּבְאוֹתוֹ הַיּוֹם

אוֹ בְאוֹתוֹ הַלַּיְלָה –

הִתְחִילוּ הַקְּטָטוֹת

בֵּין אִשָּׁה וּבַעְלָהּ.


וְחֶרֶשׁ הִתְלַחֲשׁוּ

הַסּוֹרְגוֹת פֻּזְמָקָן,

וּזְקֵנִים מְצַיְּצִים,

מִתְגָּרְדִים בַּזָּקָן.


וְאָבוֹת וְאִמּוֹת

לֹא-יָשְׁנוּ בַלֵּילוֹת,

כִּי תָעוּ חַתְנֵיהֶם

בְּסִמְטוֹת אֲפֵלוֹת.


וּבְיוֹם בָּהִיר אֶחָד –

וְהִיא נֶעֱלָמָה –

לֹא-יָדַע אִישׁ אָנֶה,

לֹא-הֵבִין אִישׁ לָמָּה?


הִיא פָרְחָה כִפְרֹחַ

הַזָּמִיר מִיָּעַר –

וְאִישׁ טֶרֶם פִּלֵּל,

וְאִישׁ טֶרֶם שָׁעַר.


וַיִדֹּם הַצְּחוֹק,

וַתִּתְעַגֵּם הַחֹרְשָׁה,

אֵין נִכְנָס בְּעָבְיָהּ,

אֵין פֹּקְדָהּ, אֵין דֹּרְשָׁהּ.


וַיָּבֹא יוֹם סַגְרִיר,

וְשֵׁנִי, וּשְׁלִישִׁי,

וַתִּכְבֶּה כָל-עַיִן,

וַיְהִי עֶצֶב חֲרִישִׁי.


לָעֶרֶב שָׁב בָּחוּר

בִּזְמַנּוֹ הַבַּיְתָה,

וְכַלָּה עֲלוּבָה

לַחֲתָנָהּ נִתְפַּיְּסָה.


וְאַבְרְכִים יוֹשְׁבִים

עִם נְשֵׁיהֶם וּמְפַהֲקִים,

וְכֻלָּן מַחֲמַדִּים

וְכֻלָּן מַמְתַּקִּים.


וַתִּשְׁבֹּת צָהֳלָה

מִסִּמְטוֹת אֲפֵלוֹת,

וְאָבוֹת וְאִמּוֹת

יְשֵׁנִים בַּלֵּילוֹת.


בַּבָּתִּים אֵין פֶּרֶץ,

בָּרְחוֹבוֹת אֵין הָמוֹן,

וְשָׁלוֹם וְשַׁלְוָה

בָּעִיר – וְשִׁמָּמוֹן.

חיים נחמן ביאליק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של חיים נחמן ביאליק
יצירה בהפתעה
רקע

מרד בר-כוכבא

מאת אברהם לוינסון (מאמרים ומסות)

(בהצגת “אהל”)

© כל הזכויות שמורות. החומר מובא ברשות בעלי הזכויות.

מרד בר-כּוֹכבא היה האַקוֹרד האחרון של היאָבקוּת-ישראל על חירוּתוֹ המדינית. במרד זה נגמרה בכשלון וּבמַפּלה צבאית מלחמת העם היהוּדי על אדמתו נגד הכּובש הרוֹמאי וחוּסלה תקות-האוּמה לשוּב ולזכּוֹת בעצמאוּת מדינית בכוח החרב. ועם סיוּם פּרק זה של תקוּפת העצמאוּת הלאוּמית והמלחמה המדינית-צבאית לחירוּת הלאוּמית מתחילה תקוּפת התקווֹת והציפּיות הדתיות, תקוּפת הגעגוּעים והכיסוּפים לביאת הגוֹאל. בר-כוכבא היה המלך-המשיח האחרון, אוּלם הוּא היה גם הראשון לאותה תנוּעה משיחית, אשר לא פּסקה בישראל עד המאה הי"ח, אשר הגיעה לשׂיאים של שלמוּת מוּסרית, כגוֹן שליחוּתוֹ של המקוּבּל הטהוֹר והקדוֹש, האנוּס ר' שלמה מולכו, אשר נשרף על מוֹקד האינקביזיציה, שליחוּת שצללה בתהומות של טוּמאָה ומשיחיוּת-שקר, וכגון זו של שבתי-צבי ויעקב פרנק. בר-כוֹכבא עומד על הגבוּל בין שתי תקוּפות היסטוֹריות, ומכאן הכפילוּת שבדמוּתוֹ ובמפעלו, הכפילוּת הטרגית של זהרי-מלכוּת ודמדוּמי-שקיעה, הכפילוּת של כל משיחינוּ וגוֹאלינוּ. זוהי דמוּתוֹ ההיסטוֹרית של בר-כוֹכבא וּממילא צריכה להיות כזו גם דמוּתוֹ האמנוּתית – דמוּת קוֹרנת, מַזהירה עטוּפת-צללים של גוֹרל טרגי.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.