מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

עֵץ הַבַּנְיָן

מאת: ישראל אפרת

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

לי' בת מרים


דְּרוֹמִית דְּרוֹמִית מִמְּקוֹם שָׁם גַּרְתִּי אָז

רָאִיתִי מַרְאֶה זֶה לִפְאַת הַדֶּרֶךְ:

כְּקִיר יָרֹק אָרֹךְ, כְּחוֹמַת גַּן,

עִם שְׁעָרִים מְחֻדָּדִים זֶה עַל יַד זֶה,

עוֹד קָט עֲשֶׂרֶת הָאַחִים יָבוֹאוּ

אִישׁ אִישׁ בְּשַֹעֲרוֹ מִפַּחַד עֵין הָרָע –

וְכָּל הַקִּיר אֵינוֹ אֶלָּא עֵץ אֶחָד

כְּאִישׁ מִזְרָח הוֹלֵךְ וְקַד, הוֹלֵך

וְקַד בְּפֶלֶל. – –

לֹא דָּמִיתִי בִּנְדוּדַי לְשׁוּם אָדָם,

נְדוּדִים לְלֹא עֲקֹר. רַגְלִי

עוֹד תְּקוּעָה אֵיתָן כְּמוֹ בְּעֹמֶק

לֵב אֲדָמָה וְצִיר הַהֲוָיָה

וּכְבָר רֶטֶט פִּתְאֹמִי מַפְלִיא גֵּוִי –

מִי-מָה? –

רֹאשִׁי יוֹצֵא וּמִתְקַשֵּׁת כְּשֶל גָּמָל,

יוֹרֵד וּמִדַּלְדֵּל עַד גַּעַת בַּקַּרְקַע

שָׁם יֵאָחֵז עָמֹק וִיהִי לְשֹׁרֶש

אִילָן חָדָשׁ,

וְהַכֹּל דְּמִי-שֶׁמֶשׁ וְגִדּוּל וְרֹן כָּנָף.

וּפֶתַע מַשֶּׁהוּ מַאֲפִיל מַסְמִיךְ,

תּוֹלַעַת יְרֻקָּה זוֹחֶלֶת בְּאִישׁוֹן עַיִן,

וְשׁוּב כְּפִיפָה אֶל הַמִּכָּאן-וְהָלְאָה

וְשֹוּב מִשְׂחָק שֶׁל רֹאשׁ וְשֹׁרֶשׁ כְּמוֹ

חֲלִיפֵי רַגְלַיִם בַּהֲלִיכָה

וְכָל גֵּוִי פַּסַּגִ’ים מְחֻדָּדִים

מְטַיְלִים בָּם גָּעְגּוּעִים הָלוֹךְ וָשׁוֹב

כְּמוֹ צַלְיָנִים מְנוֹפְפֵי הוֹשַׁעְנוֹת – –

יָכוֹל, אָמַרְתִּי לַחֲבֵרִי, שֶׁתִּתְקַנֵּא בּוֹ?

רַב שָׁרָשִׁים, רַב אֲדָמָה, רַב יְנִיקוֹת,

הַרְבֵּה כָּבוּשׁ וְלֹא אָבוּד מְאוּם,

וְשַׁחַק וַאֲדָמָה מְגוּרֵי סֵרוּג

וְאֶחָד יוֹצֵק רָזָיו אֶל תוּךְ שֵׁנִי,

אָז אֹזֶן הַט וּשְׁמַע

הֶמְיָה כְּמוֹ תַחַת כֹּחַ מְעַנֶּה:

רַב-רַב לִי, אֱלֹהֵי הַיַעַר,

קָרֵר מִצְחִי, אֶעֱמֹד יָשָׁר.

ישראל אפרת
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של ישראל אפרת
יצירה בהפתעה
רקע

שותפות טבעית

מאת אהרן דוד גורדון (מאמרים ומסות)

(לבירור תפקידו של ‘המשביר’1)

א

רוב השאלות והויכוחים, שסבבו עליהן במועצת ‘המשביר’ במרחיבה, הראו לדעת למדי, כי אין לברר בירור מספיק את תפקידו של ‘המשביר’ מצדו המעשי מבלי לברר תחילה את תפקידו מצד הרעיון היסודי של הסתדרות העובדים, שהוא בא לספק את צרכיהם (אני מדבר, כמובן, בהסתדרות העובדים הכללית באותה הצורה, שהיתה לה לפני היקרעה לשניים, יותר נכון, באותה הצורה, שהיתה צריכה ויכולה ללבוש, לולא נקרעה לשניים על ידי ה’איחוד').

שאלו: מה צריכה להיות צורתו של ‘המשביר’ אם צורת מחסן של ההסתדרות או צורת חנות? מה רוחו, – אם מסחרית או חינוכית? מי ומי צריכים להיות בעלי המניות שלו? מי ומי – קוניו? וכן הלאה, כרשום בדין-והחשבון.כל אלה וכאלה תלויים בשאלה היסודית: מה צריך ‘המשביר’ להיות על פי הרעיון היסודי של הסתדרות העובדים? וזו שוב תלויה בשאלה הראשה וראשונה: מה צריכה להיות הסתדרות העובדים ומי ומי צריכים להיות חבריה של ההסתדרות על פי עצם הרעיון? כל המבוכה בבירור השאלות, המנויות ושאינן מנויות פה, באה מתוך שלא הובאה בחשבון השאלה היסודית הזאת.


  1. ftn1  ↩

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.