מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

חֲמוֹר נֹשֵׂא סְפוֹג וַחֲמוֹר נֹשֵׂא מֶלַח

מאת: יהודה ליב גורדון

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אִישׁ אֶחָד נָהַג חֲמוֹרִים שְׁנָיִם:

אֶחָד נָשָׂא סְפוֹג וַיְהִי קַל רַגְלָיִם,

הַשֵּׁנִי נָשָׂא בִּכְבֵדֻת רַגְלֵיהוּ

כִּי הֶעֱמִיס הַמְּחַמֵּר מֶלַח עָלֵיהוּ.

כֵּן עָלוּ הָרִים וּבְקָעוֹת יָרָדוּ

עַד לִשְׂפַת נַחַל הִגִּיעוּ עָמָדוּ,

כִּי מַעְבָּרָה אַיִן אוֹתוֹ לִצְלוֹחַ.

אָז עַל נֹשֵׂא הַסְּפוֹג הָאָדָם יַעַל,

כִּי יָדַע שָׁם דֶּרֶך לַעֲבוֹר בַּשֹׁעַל

וּלְפָנָיו נֹשֵׂא הַמֶּלַח שָׁלַח שָׁלוֹחַ;

אַךְ זֶה הַחֲמוֹר יָגֵעַ וּרְפֵה בֶרֶךְ

כִּמְעַט בָּא בַּמַּיִם קָרָא כִּבְנוֹ מָנוֹחַ;

“תָּמֹת נַפְשִׁי עִמָּם!” וַיֵּט בַּכֹּחַ

וַיִּפֹּל בַּבּוֹר, כִּי סָר מִן הַדֶּרֶךְ.

כֹּה מַרוּ חַיָּיו, כֹּה הִתְקַצַּף קָצֶף!

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר עַד גַּבּוֹ מַיִם בָּאוּ

וַיִּמַּס הַמֶּלַח

נָמוֹג וַיֵלַךְ

וַיַּקֵל נִטְלוֹ וַיַּעַל וַיָּצֶף.

בַּאֲשֻׁרוֹ גַּם רַגְלֵי רֵעוֹ יָצָאוּ

וַיָצָל גַּם הוּא עַד צַוָּאר בַּמָּיִם,

וַיִּטְבֹּל גַּם רוֹכְבוֹ עַד הַבִּרְכָּיִם:

אֱוִיל הַחֲמוֹר וּבְנִי-אָתוֹן לֹא יָבֶן!

וּפִתְאֹם כָּבַד נִטְלוֹ כֹּבֶד אֶבֶן,

כִּי מָלֵא הַסְּפוֹג מַיִם רַבִּים חֹמֶר

עַד כִּי כָּשַׁל כֹּחַ הַחֲמוֹר; וַיֹּאמֶר

לִטְבֹּעַ, לוּלֵא מִהֵר אִישׁ וַיַּצִּילֵהוּ.

מִי הִצִּילוֹ – לֹא לָנוּ לָדַעַת!

רַק הַחֲמוֹר הַזֶּה יוֹרֶה לָנוּ דַּעַת,

כִּי לֹא טוֹב לָאִישׁ לַעֲצוֹם עֵינֵיהוּ,

לָלֶכֶת כָּעִוֵּר בַּאֲשֶׁר יֵלֵךְ רֵעֵהוּ.

יהודה ליב גורדון
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה ליב גורדון
יצירה בהפתעה
רקע

יאקוב אלכסאנדרוביץ בראפמאן

מאת שמואל ליב ציטרון (מאמרים ומסות)


א.

בּראַפמאַן נולד בראשית שנות השלשים למאה שעברה בעיר קלֶצק, אשר בּפּלך מינסק. אבותיו העניים מתו עליו בּעודו ילד, ומאז גֻדַּל עזוב ומשולח לנפשו בּבית אשה אלמנה, הקרובה לו ממשפּחת אמו, אשר מאז הבּקר עד הערב היתה מוכרת פירות בּשוק. שם על ידה התגורר תּמיד הנער בּראַפמאַן מושפּע מרוח השוק ומזוהמתו ויתרועע לפִרחָחִים אחרים הולכי-בּטל כמוהו, וביחוד לבני-הנכר, ויגדל פרא ללא תורה ואמונה, הרחק מיהודים ומיהדות. מה שהשפיק ללמוד בּחדר מלמדו בּחיי אבותיו, כבר שכח לגמרי. יצר לבּו היה רע מנעוריו, תמיד אהב לגרות מדון, ידו בּכּל ויד כל בּו. מעולם לא בּא לבית-כנסת ויהי מפיר דת להכעיס. על-ידי כך נעשה יֶנְקֶלי בּראַפמאַן מפורסם בּעיר, והכל ידעו מראש, כי כעבור עוד שתים, שלש שנים והיה אחד מן הראשונים, שימָסרו לעבודת-הצבא.

זה היה שנים רבּות לפני צאת חוק עבודת-הצבא הכללי ברוסיה. אז נטל על הקהל שבּכל עיר להרים שנה, שנה לצבא מספּר מסוים של צעירים יהודים, ורשות נתּנה לו “לחטוף” לצורך זה כל צעיר יהודי הטוב בּעיניו. בזה השתמשו בּימים ההם הרבּה מתקיפי-הקהל ועשו להם את תרומת-החיל לעסק טוב. מאת העשירים למלחמה על יהודי-רוסיה בּכלל ויטפול עליהם כל חטאות-שאול, גם הכּה אותם בּלשון, כי שואפים הם לשעבּד אליהם את הנוצרים שבּעולם כּולו.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.