מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

לשון מדברת

מאת: וידל בנבנשתי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

לשון מדברת / וידאל בנבנשת

כתובת: עוד לו

לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת וְיָד כּוֹתֶבֶת / נִיב חוֹצְבוֹת מֵהַרְרֵי מַחְשֶׁבֶת

נִיב חוֹצְבוֹת מִצּוּר סְעִיף רַעְיוֹן וְאֵין / כַּשִּׁיל וְכֵילַפּוֹת וְאֵין מַקֶּבֶת

לָשׁוֹן כְּגַרְזֵן נִדְּחָה עַל יַעֲרַת / מִבְטָא וְשָׁם אַרְזֵי נְאוּם חוֹטֶבֶת

תִּגְזֹר אֲמָרִים מִצְחִיח טוּחוֹת זְמָן / לֵב הָאֱנוֹשׁ רַהַב וְעֹז מַחְצֶבֶת

תִּפְתַּח בְּאֵין יַד מִסְגְּרוֹת שָׂפָה וְהִיא / בֵּין הַרְחוֹבוֹת כַּאֲרִי שׁוֹכֶבֶת

אָבִי לְךָ לָשׁוֹן תְּעוֹרֵר מִדְבְּרֵי / שֶׁפֶר וְיַד תַּחֹק אֲשֶׁר דּוֹבֶבֶת

לָשׁוֹן תְּצוֹדֵד לֵב אֲבִירֵי לֵב בְּחֵן / שִׂיחַ וְנַפְשׁוֹת שׁוֹמְעִים גּוֹנֶבֶת

לָשוֹן מְשַׂמַּחַת מְזִמּוֹת אוֹהֲבִים / וּבְלֵב מְקַנְאִים נָתְנָה עַצֶּבֶת

לָשׁוֹן אֲמָרֶיהָ כְּחֶמְאָה חָלְקוּ / וּבְלֵב מְשַׂנְאֶיהָ כְּקוֹץ מַכְאֶבֶת

לָשׁוֹן לְאַט תָּנוּב וְתַשְׁמַע יוֹם קְרָב / קוֹלָהּ כְּיוֹרַעַת וְכִמְיַבֶּבֶת

לָשׁוֹן מְשַׁלַּחַת בְּנַחַת לַהֲטֵי / מִלִּין וְשֵׁן סֶלַע וּבוֹר נוֹקֶבֶת

לָשׁוֹן בְּאֶבְרַת הַמְּגִלָּה כִדְרוֹר / תָּעוּף וְאֶל דָּרוֹם וְיָם סוֹבֶבֶת

לָשׁוֹן בְּמִזְרָח סָחֲרָה טוּב מַעֲנָהּ / וּבְמַעֲרָב מַעְרַב זְמִיר עוֹרֶבֶת

לָשׁוֹן מְמַתֶּקֶת מְרִירֵי יוֹם הֲכִי / מִמָּן וּמִיַּעְרַת דְּבָשׁ מֻרְכֶּבֶת

כִּמְעַט לְהַיְשִׁיר מַעְגְּלוֹת לֵב יוֹדְעֵי / הַשִּׁיר כְּהֶכְרֵחִית וְכִמְחֻיֶּבֶת

הָיָה זְמִיר בִּלְתָהּ כְּגֵוָה מִבְּלִי / לֵבָב וְכַחְנִית מִבְּלִי לַהֶבֶת

תָּרוּם בְּנֹעַם מַעֲנֶה עַל שׁוֹכְבֵי / חֶלֶד וְעַל גַּפֵּי זְמָן רוֹכֶבֶת

וּבְמֶמְשְׁלוֹת הַשִּׁיר תְּמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹת / לִבָּהּ וְתַעַשׂ כָּל אֲשֶׁר תּוֹאֶבֶת

תּוֹלִיךְ שְׁחוֹחַ לוֹבְשִׁים סוּת גַּאֲוָה / הַבּוֹטְחִים עַל סוּס וְעַל מֶרְכֶּבֶת

חֹסֶן וְאוֹן תַּרְבֶּה לְאֵין אוֹנִים וְאֶל / עָיֵף וְאֶל כּוֹשֵׁל אֱיָל יוֹהֶבֶת

תּוֹרִיד תְּהוֹם רָמֵי לְבָבוֹת וַעֲלֵי / כֹכְבֵי זְבוּל שׁוֹכְנֵי שְׁאוֹל מַצֶּבֶת

עַל גּוּר וְשַׁחַל תַּעֲלֶה שׁוּעָל וְעַל / רָאשֵׁי כְפִירִים תַּעֲמִיד אַרְנֶבֶת

מוֹפֵת בְּגָלְמִי נָתְנָה עַל מַעֲשֵׂה / תָּקְפָּהּ וְנַפְשִׁי לָהּ לְאוֹת יַצֶּבֶת

וּבְרֹב גְּאוֹנָהּ בַּחֲזוֹן שִׁיר צִוְּתָה / אֶת עַבְדְּךָ עַל כִּסְאֲךָ לַשֶּׁבֶת

אָבִי הֲנָקֵל זֹאת בְּעֵינָךְ לַעֲשׂוֹת / וָלֹא תְּהִי תוֹחַלְתְּךָ נִכְזֶבֶת

הַמְעַט בְּעֵינָךְ כִּי לְהוֹשִׁיבִי עֲלֵי / כִסֵּא זְמִירוֹת נַפְשְׁךָ נוֹדֶבֶת

אָבִי רְאֵה כִי בַזְּמָן עָלָה כְרוּב / נַפְשׁוֹ בְרוּם הַמַּהֲלָל נִשְׂגֶּבֶת

יֵשׁ לַזְּמָן דּוֹד נֶאֱמָן חִכּוֹ כְמָן / אָזְנוֹ לְנֹעַם קוֹל זְמִיר קַשֶׁבֶת

נֶגְדּוֹ זְמָן רוֹקֵד וְשָׁעָה שִׁעְשְׁעָה / עִמּוֹ וְתֵבֵל אַחֲרָיו עוֹגֶבֶת

מִתְרַפְּקָה עָלָיו כְּיַעְלַת חֵן עֲלֵי / דּוֹדָהּ וְכִשְׁרוֹן מַעֲשָׂיו חוֹבֶבֶת

הַהוּא נְזִיר אַחִים לְכִשְׁרוֹן מַעֲלָל / בּוֹ שָׂגְבָה מִשְׂרָה וּמִתְרַהֶבֶת

הוּא הוּא יְהוֹסֵף הַמְּאַסֵּף מַחֲנוֹת / חָכְמוֹת וְרוּחוֹ מֵי תְבוּן שׁוֹאֶבֶת

לָבִיא בְמָעֻזְנָיו וּמִבֵּין מַעֲנָיו / צוּפִים וְחָלָב כַּף אֱנוֹשׁ חוֹלֶבֶת

יוֹם תַּעֲצוּמוֹת בֵּין עֲצוּמִים לַעֲנוֹת / עָלָיו תְּהִי נָא יָדְךָ עוֹרֶבֶת

קוּם נָא מְשָׁחֵהוּ רְאֵה אָבִי רְאֵה / נַפְשׁוֹ בְּעֵינֵי הַזְּמָן נֶחְשֶׁבֶת

זֶה הַבְּכוֹר שִׂים נָא יְמִין חַסְדָּךְ עֲלֵי / ראשׁוֹ וְיֵשֵׁב אִתְּךָ בַּשֶּׁבֶת

לִסְפּוֹר תְּהִלּוֹתָיו לְשׁוֹנִי עוֹרְרָה / חָזוֹן שְׂבַע רָצוֹן וְרוֹן מֵיטֶבֶת

כִּמְעַט וְלוּלֵי הוֹד יְקָרוֹ הָיְתָה / נַפְשִׁי נְתִיב שִׁיר עִמְּךָ עוֹזֶבֶת

כִּי אָפְפוּ עַל רוּחֲךָ צִבְאוֹת הֲמוֹן / שִׁירַי לְזִקְנָה נַפְשְׁךָ מַאְדֶּבֶת

כִּי תוֹלְדוֹת זֹקֶן יְנִיאוּן לִבְּךָ / גַּם עִתְּךָ אֶת רוּחֲךָ מַאְדֶּבֶת

רֶשֶׁת זְקוּנִים פָּרְשׂוּ יָמִים לְיַד / מַעְגָּל וְלָצוּד חֵילְךָ אוֹרֶבֶת

חָלְפוּ יְמֵי נֹעַר וְעַל טוּב לֵחֲךָ / מִתְקוֹמְמָה שֵׂיבָה כְמוֹ אוֹיֶבֶת

עֵינָךְ לְצִבְאוֹת הַתְּלָאוֹת עָשְׁשָׁה / וּבְדֵי אֲנָחוֹת עַצְמְךָ רוֹקֶבֶת

תִּלְאֶה סְבוֹל מַשְׂאוֹת הֲמוֹן שׁוֹאוֹת יְמוֹת / עוֹלָם וְנֹחַ נַפְשְׁךָ אוֹהֶבֶת

עַל כֵּן סְעִפַּי שָׁכְנוּ דוּמָה וּבַת / שִׁירִי מְאֻחֶרֶת וּמִתְעַכֶּבֶת

לִכְבוֹדְךָ תִּבְחַר דֳּמִי גַם עַד הֲלוֹם / הָיְתָה כְמַאֶנֶת וְכִמְסָרֶבֶת

אַךְ סִפְּרוּ לִי אוֹהֲבַי כִי תַחֲשֹׁב / כִּי יָם זְמִירַי הָיְתָה נֶחְרֶבֶת

וָאֶשְׁמְעָה הַקּוֹל וּמִפִּי יַהֲלֹֹךְְ / לַפִּיד וּבִשְׂפָתַי כְאֵשׁ צָרֶבֶת

קָדְחָה בְאַפִּי אֵשׁ וְתִיקַד עַד שְׁאוֹל / וַתַּעֲלֶה עַד רוֹם זְבוּל שַׁלְהֶבֶת

שִׁירָה אֲשֶׁר אָרְחָה תְמוֹל לִכְבוֹדְךָ / הַיּוֹם בְּאַף אֶל אָהֳלָהּ מוּשֶׁבֶת

עָלָה בְאַף רוּחָהּ עֲשַׁן שִׂיחָהּ וְחֵיל / תּוֹכְחוֹת זְמִירוֹת נִכְחֲךְ מַקְרֶבֶת

הַאַחֲרֵי גָרְנֵי זְמִירָךְ נִמְצְאָה / כִמְקוֹשְשָׁה תֶבֶן וְכִמְגַבֶּבֶת

אוֹ עֶזְרְךָ תִּשְׁאַל וְאִם תֹּאמַר לְךָ / כִּי בַת זְמִירָהּ הָיְתָה רוֹעֶבֶת

אוֹ לָקְחָה לֶחֶם חֲמוּדוֹת מִנְּוֵה / שִׁירָךְ כְּבֵיצָה אוֹ כְּכֹתֶבֶת

יֶשְׁנָה בְאוֹצְרוֹתַי וְרוּחִי רַחֲבַת / יָדוֹת וּמִדֵּי יוֹם בְּיוֹם נִרְחֶבֶת

לֹא נֶאֱלַח רוּחִי וְשׁוּר כִּי רַעֲנָן / אִבִּי וְכִפַּת מַעֲנִי רוֹטֶבֶת

רוּחִי כְמוֹ כִנּוֹר וְרוּחַ הַזְּמִיר / עַל פַּאֲתֵי חוּג נָאֳמִי נוֹשֶׁבֶת

כִּי בִי יְדַבֵּר אֵל וְלִי נָתַן שְׂפַת / לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת וְיָד כּוֹתֶבֶת


סימן

אֶל יוֹדְעֵי נַגֵּן אֱמוֹר מֵעַתָּה / כִי עַל כְּבוֹד שִׁמְךָ לְשׁוֹנִי חַתָּה

כִּי רָאֲתָה אֶת נַפְשְׁךָ כִּי נִלְאֲתָה / גַּם לַעֲנוֹת שִׁיר שָׂב וְיָשִׁישׁ אַתָּה

לִכְבוֹדְךָ שָׁמְרָה לְפִיהָ מַחֲסוֹם / כִּי לֹא בְצִמְאוֹן מֵי זְמִיר נָשָׁתָה

כִּי בַחֲזוֹן שִירוֹת חֲזִיתִיךָ תְּמוֹל / וּרְאֵה כְכֹחִי אָז כְֹּכֹחִֹי עַתָּה


על הכתב

הַנּוֹתֵן אִמְרֵי שֶׁפֶר לַעֲרַל שְׂפָתַיִם / וְאֶל עַם עִמְקֵי שָׂפָה מִנִּי אֶפְרַיִם

יַבִּיעַ אֹמֶר בְּכִנּוֹרוֹת וּבִמְצִלְתַּיִם / מְאֹד נַעֲלֶה הַמְּשׁוֹרֵר שְׁלֹמֹה דפיארה

וידל בנבנשתי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של וידל בנבנשתי
רקע
וידל בנבנשתי

יצירותיו הנקראות ביותר של וידל בנבנשתי

  1. תבל ככלה (שירה)
  2. לבי לקלל (שירה)
  3. תתמה ידיד (שירה)
  4. אחלי צבי (שירה)
  5. נודד וצוק עתו (שירה)

לכל יצירות וידל בנבנשתי בסוגה שירה

לכל יצירות וידל בנבנשתי

יצירה בהפתעה
רקע

הקונגרס היהודי השני

מאת אחד העם (מאמרים ומסות)


בשנה שעברה, אחר הקונגרס הציוני הראשון, דנתי עליו לפני הקהל על פי מראה עיני1, אם היה דיני דין אמת או לא – מניח אני לאחרים לשפוט, אבל אני בעצמי לא הייתי מסופק אז, שיש לי רשות להוציא מפי מה שאני חושב בלבי לאמת, בתור עד ראיה. עתה, אחר הקונגרס הציוני השני, שלא השתתפתי בו, איני יכול לדונו אלא על פי השמועה: על פי הודעות כתבי העת ושיחות ומכתבים פרטיים. ובזכרי את ההודעות והשיחות והמכתבים של אשתקד, עד כמה מתנגדים היו ברובם לרגשותי ומחשבותי שהבאתי אני עמי מבזיליא, הנני מכיר ומודה, כי הפעם אין בלבי אמונה חזקה באמתות המשפטים שהגעתי אליהם על יסוד עדותם של אחרים, וממילא איני רשאי להציעם בקהל כודאי גמור, כאלו שם הייתי וראיתי הכל בעיני. ומה גם עתה – הנני כותב דברים אלו ימים מועטים אחר הקונגרס – שהעדים עצמם עוד לא הספיקו להשתחרר במדה מספקת מן ההתרגשות היתרה ולהביא סדרים בהמון הרשמים השונים והמתנגדים, הממלאים לבם בערבוביא.


הנני כובש על כן את יצרי ואיני מדבר עתה על תכונת הקונגרס הזה ומהלכו, על החזיונות המוסריים והחברתיים שבאו בו לידי גלוי, אע"פ שכבר נקבץ לזה חומר הגון שאפשר היה לעשותו כלי. זאת יעשו סופרים אחרים, מאלו שהיו באותו מעמד, ואני לא באתי כאן אלא להתבונן רגע אחד על התוצאות החיוביות שהביא הקונגרס הזה לנו באיזו מהחלטותיו העיקריות.


ובאמרי „לנו“, כונתי, כמובן, על המחזיקים באותן הדעות ה„מזרחיות“, אשר מעת הקונגרס הראשון ועד השני רבנו את ריבן – אני ואיזו מן הסופרים חברי – עם הציוניים ה„מערביים“2). ולפי שאחשוב, כי רוב הקוראים יודעים מה טיבה של מחלוקת זו, איני מוצא צורך לחזור ולבארה פה, אחר המאמרים הרבים שכבר כתבתי על זה.


מה הן איפוא ההחלטות העיקריות של הקונגרס הזה?



  1. ftn1  ↩

  2. ftn2  ↩

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.