מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

ר' אברהם אבן-עזרא

מאת: אברהם אבן עזרא

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

[לָנוּ כַטַּל תִּהְיֶה] / ר' אברהם אבן-עזרא

לָנוּ כַטַּל תִּהְיֶה, נִפְרַח כַּשּׁוֹשַׁנָּה,

יִמָּלֵא פִינוּ שְׂחוֹק וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה.


אֵלִי, בְּךָ גַלְתִּי, / אוֹדְךָ בְשִׁירָתִי.

גּוֹאֵל הֲיֵשׁ בִּלְתִּי / שִׁמְךָ בְצָרָתִי?

הוֹאֵל וְצֵא אִתִּי / אַחֲרַי וְלִקְרָאתִי.

קוּמָה לְעֶזְרָתִי, / הַחְזֵק מָגֵן וְצִנָּה.


רוּחוֹת יְקָר רִחֲפוּ / עָלַי, וְרַעְיוֹנַי

לִימֵי אֱמֶת נִכְסְפוּ, / יוֹם יִכְלְיוּן שׂוֹטְנַי

שֵׁם קָדְשְׁךָ גִּדְּפוּ – / עַד נָפְלוּ פָנַי:

‘אֵיךְ תֹּאמַר: כִּי אֲדֹנָי / אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא?’


מֵאַרְצְךָ נָדוּ / אֶל כָּל גְּבוּל בָּנִים,

כִּמְעַט וְנִכְחָדוּ / בִּרְדוֹת יְדֵי מוֹנִים.

שׁוּבֵם וְיִפָּדוּ, / אָז יִהְיוּ עוֹנִים:

‘אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים / הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה.’

אברהם אבן עזרא
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של אברהם אבן עזרא
יצירה בהפתעה
רקע

אדם וקניינו

מאת חיים נחמן ביאליק (מאמרים ומסות)

קנאת האדם לרכושו, ככל מדת אנוש, אף היא אינה יונקת ממעין יחידי. נזונת היא בבת אחת ממקורות רבים ושונים זה מזה: גלויים ונעלמים, קרובים ורחוקים. העמל הגופני והרוחני, בעינו או בגלגוליו, המשוקע ברכוש; אפשרות ההנאה הקרובה – תענוגות, שלטון, כבוד – והרגשת הבטחון לעתיד הכרוכות בו; ולבסוף – אם לא לזלזל גם בנמוק זה – המגע התמידי החושי – ולוא רק ע“י “ראות עינים” – שבין הבעלים ובין רכושו, מגע שנעשה הרגל וטבע שני (“חזקה”), וממילא תובע את תפקידו – כל אלה ודאי מעינות גלויים הם, מעינות-שותפים, שכל אחד מהם מטיל מלאי משלו ונותן חלקו, אם רב ואם מעט, לפרנסתה של אותה הקנאה. אבל חוץ מן הרכוש שיש בו מכל אותן ה”סגולות" האמורות, הרי יש גם רכוש נקי מהן, וכלום בטלה קנאת בעלים לגבו? מה תאמר ברכוש שנופל לאדם בלי עמל ובלי יגיעה, ואפילו בהסח הדעת, כמציאה וירושה וזכיה בגורל? ומה יש לומר בעודף רכוש, זה שבעליו עצמו ברי לו מראש, שלעולם לא יבוא להזקק לו לקבל ממנו טובת הנאה ומנת בטחון כל שהן, מאחר שכל אותן “המתנות” סופקו לו כבר, ובשפע שאין למעלה הימנו, ממקום אחר? ושוב מה תאמר ב“רכוש הגדול”, זה שממשותו, או אפילו צלו הסמלי והמספרי, סמויים על הרוב מעין הבעלים עצמם ופעמים גם מדעתם והכרתם, לפי שהוא, הרכוש, גנוז ועומד במספרים מופשטים רשומים בפנקסים ואינם נגלים אלא לרואי-החשבונות בלבד? (ביחס לרכוש זה, הרי גם אביה של הקנאה גופו – רגש הבעלות – אף הוא תלוי על בלימה – על חוט שערה נעלמה של אמונה מסתורית כמעט, מאחר שאין לבעלים עצמו שום יתרון ברכושו על הזולת, אף לא היתרון של “ראות עיניו”). ברור איפוא, כי “המעינות הגלויים” בלבד אין בכחם לפרנס את “הקנאה לרכוש” על כל תופעותיה. עלינו לבקש לה עוד מפרנס נעלם ממקום אחר. מי הוא ומהיכן הוא?

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.