מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

חלום בתוך חלום

מאת: חיים נחמן ביאליק

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

שירים מן העזבון: חֲלוֹם בְּתוֹךְ חֲלוֹם / ח"נ ביאליק

מַשְׁמִים כַּמָּוֶת בַּלַּיְלָה יָשַׁבְתִּי

לְבַדִּי בְּחַדְרִי לְאוֹר פְּתִילָה כֵהָה,

חָשַׁבְתִּי הָגִיתִי, הָגִיתִי חָשַׁבְתִּי,

עַד רָפָה בִּי מֹחִי וְנַפְשִׁי יָגֵעָה.

וָאָנוּם בְּהָקִיץ וּבְהָקִיץ חָלַמְתִּי

חֲלוֹמוֹת בְּטֵלִים, הִרְהוּרֵי מַחֲשָׁבוֹת,

וּלְנֶגְדִּי בֶּחָזוֹן שִׁוִּיתִי, דּוֹמַמְתִּי

רֶפֶשׁ, גַּל אַשְׁפָּה וּבְלוֹי סְחָבוֹת.

מִבְּלוֹי הַסְּחָבוֹת מְקַבְּלִים תָּפְרוּ,

תַּרְמִילִים עֲמֻקִּים, שׁוּלֵיהֶם נָשָׁקְתִּי,

וָאֶלְעַג לַחֲלוֹמוֹת שֶׁשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ

וָאֶצְחַק בְּלִבִּי, מִכְּאֵב לֵב צָחָקְתִּי.

עוֹד רֹאשִׁי בֵּין כְּתֵפַי כַּשִּׁכּוֹר יָנוּעַ

וּלְבָבִי עִם נַפְשִׁי יְבֵשִׁים כַּחֶרֶשׂ

וְשֵׁנִית חָלַמְתִּי דַּל מֻכֶּה נָגוּעַ,

אוּד מֻצָּל מִלַּהַב, קִיר בַּיִת מֵהֶרֶס,

קוֹרֵעַ תַּרְמִילוֹ וּפִתּוֹ הַחֲרֵבָה

בְּבוּז יַשְׁלִיכֶנָּה כִּי מָאַס בַּלָּחֶם

לוֹ אָצְלוּ בְּחֶסֶד כֹּה יֵלֵךְ הַשֵּׂ[י]בָה

רַק מַקְלוֹ לְבַדּוֹ אֵין תַּרְמִיל עַל שָׁכֶם.

וַיָּשֶׂם אֶת רַגְלָיו אֶל אֶרֶץ שׁוֹמֵמָה,

נָשַׁקְתִּי פְּעָמָיו, דִּמְעוֹתָיו רָוִיתִי,

וָאַאֲמֵן בַּחֲלוֹמִי בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה

וָאֶבְכֶּה רַב בֶּכֶה, מִטּוּב לֵב בָּכִיתִי.

חיים נחמן ביאליק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של חיים נחמן ביאליק
יצירה בהפתעה
רקע

זרמי חיים חדשים ביהדות גרוזיה

מאת נתן אליהשווילי (עיון)

עד כאן מסרתי אי-אלה ידיעות הסטוריות והשקפה כללית על חיי היהדות הגרוזית בעבר מיום בואה לגרוזיה עד סוף המאה הי"ט. מכאן ואילך אני מוסר את זכרונותי ורשמי האישיים על חייהם ומצבם בזמן האחרון.

עד מחצית המאה הי“ט כמעט לא יצאה היהדות הגרוזית ממסלולה הישן, חיה חיים פטריארכליים ומכונסים ולא חלו שום שינויים ניכרים בחייה הפנימיים והחיצוניים. היתה היא מכווצת כשבלול בקליפתו והסתכלה מן הצד בשטף החיים ותמורותיהם. אולם מהמחצית השניה של המאה הי”ט, ביחוד משנות השמונים והתשעים ובתחילת המאה העשרים, התחילה גם היא “לפרוץ את החומות” ולצאת מד' אמותיה למרחב העולם. עם התפתחות המסחר והתעשיה והרמת המצב החמרי, ביחוד בערים הגדולות, הורגשו איזה סימני חיים ותנועה גם בפינות שונות של החיים. עגלת היהדות הגרוזית קצת זזה ממקומה והתחילה להתקדם, אמנם, ההתקדמות הזאת והשינויים אשר התהוו על פני החיים וההווי שלהם היו שטחיים והיה בהם הרבה מן החיקוי מאשר תביעה פנימית, נפשית. אבל הלא ידועה “דרך הרוח” באיזה אופנים ובאיזו דרכים היא חודרת למקומות חבויים וכמוסים. אמנם כל זה היה איטי ובצעדים מדודים, אבל עין בוחנת היתה מכירה, כי התסיסה כבר החלה והיהדות הגרוזית מתחילה להתעורר.

תנועת ההתקדמות התחילה מכותאיס. הצבור היהודי הכותאיס היה יותר מסודר, יותר מבוסס וגם יותר מפותח ועורק-החיים דפק שם ביתר עוז. מצבם החמרי של יהודי כותאיס היה טוב ומסחרם הלך והתפתח, הלך ושגשג. עם שיפור תנאי החיים החמריים הורגש צורך גם בשיפור החיים הרוחניים. בבתי-הספר התיכוניים של כותאיס הופיעו “פנים חדשות”, ילדי היהודים הגרוזים, אשר עד כה היה יקר למצוא אותם במוסד זה, ומדי שנה בשנה היה מספרם הולך הלך ורב, אמנם בזה לא היה עוד כלום מן היהדות ומן החיים הלאומיים, אבל הצמאון והרגשת הצורך להשכלה כללית נתנו ערובה נאמנה, שהיהדות הגרוזית מתנערת מקיפאון הדורות ועומדת על סף התחיה.

ואמנם גם בתחומי היהדות התחיל לנשוב ריח צח. בגרוזיה התחילו להופיע בזמן זה רבנים ושוחטים מיהודי רוסיה, אשר הביאו אתם את מאור התורה של היהדות הרוסית להאיר חשכת הדורות ונעשו אפוטרופוסים לחייהם הרוחניים של יהודי גרוזיה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.