מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

זמרת העצים

מאת: יוסף זליגר

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

כָּל-עֲצֵי הָאָרֶץ זְקֵנִים וָטָף

גְדוֹלִים וּקְטַנִּים יִמְחֲאוּ כָף:

כִּי-בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר הֵקִיצוּ מִנְּשִׁיָּה

וּבְרֹאשׁ שְׁנָתָם קָמוּ לִתְחִיָּה

כָּל-עֵץ יִשְׂמַח וְיִגְאֶה בְּגוֹרָלוֹ,

כָּל-שִׂיחַ יְבָרֵךְ וִיְפָאֵר בִּקְהָלוֹ;

לֵאלֹהֵי הַשָּׁמַיִם יִפְצְחוּ רִנָּה,

לַאֲדוֹן הָאָרֶץ יַעְתִּירוּ תְּחִנָּה.

הַגֶּפֶן בְּשָׂרִיגֶהָ כּוֹרַעַת וּמִשְׁתַּחֲוָה,

מְחַבֶּקֶת כָּל-הַקָּרֵב אֵלֶיהָ בְּאַחֲוָה;

לִפְנֵי ד' תִּקֹּד לְהִתְפַּלֵּל,

בְּחֶדְוָה וְצָהֳלָה לְפָנָיו לְהַלֵּל.

בּוֹרֵא פִּריִי אֲרוֹמֵם וַאֲשַׁבֵּחַ,

כִּי-אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים בְּיֵינִי אֲשַׂמֵּחַ;

אַל-יִכָּשְׁלוּ בִי בְּנֵי אָדָם

וְאַל-יִשְׁלְחוּ בַּעֲבוּרִי בְּעַוְלָה יָדָם.

הַתְּאֵנָה זְקוּפָה. בְּמַצֶּבֶת יְשָׁרָה

עוֹמֶדֶת בִּתְפִלָּה וּבְרֹאשָׁה עֲטָרָה:

מְבָרֶכֶת עַל-מִתְקָהּ וְעַל תְּנוּבָתָה הַטּוֹבָה

חֲבִיבָה וּנְעִימָה וְלַכֹּל קְרוֹבָה.

בְּפַגַּי אָדֹב שִׂפְתֵי יְשֵׁנִים,

בְּמִיצִי אַחֲיֶּה לֵב זְקֵנִים;

לֹא יֶהָפֵךְ חָלִילָה מִתְקִי לְמַר,

לֹא יִתְיַצֵּב לְעוֹלָם לְטוֹעֲמָיו כְּצָר.

הָרִמּוֹן זָן הַבָּאִים בִּבְרִיתוֹ,

הַצְּמֵאִים מַשְׁקֶה לִרְוָיָה מֵעֲסִיסוֹ;

הַיּוֹם לוֹחֵשׁ בְּקִדָּה כָפוּף

בְּפֹארוֹתָיו וּקְוֻצּוֹתָיו כֻּלּוֹ אָפוּף.

“בֵּרַכְתָּ זַרְעִי בְּתַרְיַ”ג גַּרְעִינִים

וּלְעֻמָּתָם מִצְוֹת תַּרְיַ"ג פְּנִינִים:

מַלֵּא בָנַי וּבָנֶיךָ לֵחַ,

הַשְׁפֵּעַ עַל-שְׁנֵיהֶם טַעַם וָרֵיחַ.

הַזַּיִת טַלִּית יְרַקְרֶקֶת עוֹדֶה

לְיוֹצֵר אוֹר עַל-חֶלְקוֹ מוֹדֶה;

כְּזָּקֵן וְרָגִיל עוֹמֵד וּמִתְחַנֵּן,

עַל-טוּבוֹ וְעַל-דִשְׁנוֹ בְּצָהֳלָה יְרַנֵּן.

"מָנָה יָפָה נָתַתָּ-לִי

אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים יְכַבְּדוּ בִּי;

אָנָּא הַרְאֵם אֶת-בֵּית חַיֵּיהֶם,

טַהֵר שִׂכְלָם וְצָרֵף מַעֲשֵׂיהֶם."

הַדֶקֶל יְנַעְנֵעַ וִיכַסְכֵּס בַּאֲמִירוֹ,

בְּשִׂמְחַת הֶחג יָשִׁיר אֶת-שִׁירוֹ;

לוּלָבָיו עוֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ,

עֵינֵי יִשְׂרָאֵל תְּלוּיוֹת בּוֹ.

לְהַמְתִּיק בְּדִבְשִׁי בִּרְצוֹנְךָ קְרָאתָנִי,

וּלְשַׁמֵּשׁ לְמִצְוָה בִּדְבָרְךָ זִכִּתָנִי,

מְשֹׁךְ חַסְדְּךָ לְלוֹקְחַי וּבְעָלָי,

הָרֵק בִּרְכָתְךָ לְמְבָרְכֶיךָ עָלַי".

כָּל-עֵשֶׂב-וְכָל דֶּשֵׁא כָּל-עֵץ וְכָל שִׂיחַ

יְמַלֵּל יַבִּיעַ יִלְאַט יָשִׂיחַ;

כָּל-אֶחָד לְעַצְמוֹ יַעֲמֹד בִּתְפִלָּה

וְכֻלָּם יַחְדָו יִתְּנוּ תְּהִלָּה.

יַחַלְמוּ וְיֶהְגּוּ כָּל-הַפְּרָחִים

יָחֹגּוּ וְיָנוּעוּ כָּל-הַצְּמָחִים;

לַאֲדוֹן כֹּל יִשְׁלְחוּ עֲתִירָתָם

כִּי-קָדוֹשׁ הַיּוֹם ראֹשׁ שְׁנָתָם

נדפס בשבועון “בת קול” גליון א', לבוב תרע"ג.

יוסף זליגר
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יוסף זליגר
רקע
יוסף זליגר

יצירותיו הנקראות ביותר של יוסף זליגר

  1. כדברך (שירה)
  2. אל האדון ד"ר עמיל ביק בלבוב (מכתבים)
  3. יַחְדָו (שירה)
  4. הארנבת והשפן (מאמרים ומסות)
  5. דרישה אל המתים (מאמרים ומסות)

לכל יצירות יוסף זליגר בסוגה שירה

לכל יצירות יוסף זליגר

יצירה בהפתעה
רקע

הקדמה לחלק השלישי

מאת אחד העם (מאמרים ומסות)

החלק הזה כולל כל המאמרים שפרסמתי בשם הכללי ‘ילקוט קטן’ במכה“ע ‘השלוח’, מאז נוסד מכ”ע זה, בשנת תרנ"ז, ועד עתה, ועוד איזו מאמרים, שיצאו מתחת ידי בשנים האחרונות ונתפרסמו כל אחד לעצמו, אם ב’השלוח' או בכתבי־עת אחרים. מן האחרונים הכנסתי לקובץ זה רק אלו שנראו לי ראויים לכך מצד תכנם או חשיבות נושׂאם, ויִתרם השמטתי. אבל את ה’ילקוט' נתתי פה בשלימותו, כל פרקיו על הסדר כמו שיצאו ראשונה, ואף אלו שאין נושׂאם חשוב כל־כך וכשהם לעצמם אין ערכּם מרוּבּה. וזה לפי שידעתי, כי הרבה מן הקוראים היו מחבּבים תמיד את ה’ילקוט' לא רק מפאת תכנו, כי אם גם מפאת צורתו וסגנונו, וכמה מן הבטויים שבאו בו ראשונה כבר נתאזרחו בספרותנו והיו לקנין כללי, עד שמשתמשים בהם מבלי דעת מקורם. ועל כן חשבתי, כי בצאת עתה ה’ילקוט' בקובץ אחד, ראוי לתתו כולו, כדבר אחד שלם, מבלי לנתחו לנתחים ומבלי לשנות בו הרבה, זולתי לפעמים תקון הלשון או השמטת איזו דברים, שנראו לי עתה מיותרים.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.