מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

לא האמין אמון עלי תולעת

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

[לֹא הֶאמִין אָמוּן] / ר' יהודה הלוי

לֹא הֶאֱמִין אָמוּן עֲלֵי תּוֹלַעַת,

כִּי אַחֲרִיתוֹ לִהְיוֹת תּוֹלַעַת.

יָסֹב זְמָן אֶת‑ כּוֹס עֲדָנָיו עַל אֱנוֹשׁ,

מִתְנַכְּרָה לָהֶם – וְלִי מוּדָעַת.

הֵם טָעֲמוּ טַעְמָהּ וְאָמְרוּ לִי “דְּבַשׁ!”

וְאֶטְעֲמָה וָאֹמְרָה “קֻבָּעַת”.

הַחוֹשׁבִים כַּסְפָּם לְעֵץ חַיִּים – וְעַל

כֵּן יִיְרְאוּ לִנְגֹּשׂ בְּעֵץ הַדָּעַת.

הַחֵרְשִׁים שִׁמְעוּ – וְאַשְׁרֵי אִישׁ אֲשֶׁר

דּוֹבֵר עֲלֵי אֹזֶן וְהִיא שׁוֹמָעַת –

אֵיךְ תַּחְשְׁבוּ חָכְמָה כְּגַחֶלֶת? וְלוּ

עָלְתָה בְיֶדְכֶם – הָיְתָה טַבָּעַת.

אֵיךְ יִטְרְפוּהָ אוֹהֲבִים לָנוּם? וְאֵל

בָּרָא כְפִירֵיהֶם בְלִי מַלְתָּעַת!

אֵיכָה חֲמוֹרִים רוֹבְצִים יוּכְלוּ שְׂאֵת

מַשָּׂא – וְהֵם נִלְאוּ שְׂאֵת מַרְדָּעַת?

חֶבְרַת בְּהֵמוֹת כּוֹרְעָה תָמִיד לְמוּל

הַקִּיר – וְלֹא יוֹדְעָה לְמִי כוֹרָעַת.

אִם בֶּאֱלֹהִים נִשְׁבְּעָה, אַל תַּאֲמֵן!

כִּי בַאֲשֶר לֹא יָדְעָה נִשְׁבָּעַת.

“סוּר” אָמרוּ לָאֵל, וְסוֹד דָּתוֹ וְסוֹד

דַּעַת דְּרָכָיו מֵאֲנוּ לַדָעַת.

לֹא יִצְלְחָה בַעְדַת מְשֻׁגָּעִים אֲבָל

אִישׁ יַהֲפֹךְ נַפְשׁוֹ לְמִשְׁתַּגָּעַת!

כִּמְעַט בְּעָנְיָהּ אָבְדָה נַפְשִׁי בְּעָם

נָשׂאוּ לְרוֹם קַרְנָם, וְהִיא נִגְדָּעַת ‑

לוּלֵי פְנֵי מֵאִיר אֲשֶר בּוֹ הָיְתָה

שׁוֹגָה בְאַהְבָתָהּ וּמִשְׁתַּעְשָׁעַת.

שַׂמְתִּיו מְקוֹם זֶרַע – ומָצָאתִי קְצִיר

חֶסֶד, תְּבוּאַת אַהֲבָה נִזְרָעַת,

יָדָיו כּעֵץ חַיִּים, וְעֵץ דַּעַת בְּפִיו,

פָּנָיו – פְּנֵי חַמָּה בְּלִי שׁוֹקָעַת.

רוֹאִים מְעַט שָׁנָיו וְרֹב שִׂכְלוֹ – וְלֹא

רָאוּ לְפָנָיו תֹּם בְּלִי מִגְרָעַת!

הֵן יֹאְמְרוּ, כִּי יֶחֱזוּ גֶפֶן יְקָר

“אֵי נִמְצְאָה כָזֹאת וְאֵי נִטָעַת?”

לוּ אֶת‑ אֲבוֹתָיו יֶחֱזוּ, אָז יֹאְמְרוּ

“הִיא מַעֲלָה מֵאָב לְבֵן נוֹסָעַת.”

יֵאוֹת כְּבוֹד אָבִיו עֲטֶרֶת לוּ, כְּמוֹ

תֵּאוֹת עֲלֵי רֹאשׁ אַהֲרֹן מִגְבָּעַת!

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע


א: תנאי בבל

I ר' יונתן

דעותיו ומליצותיו.

כשם שברית כרותה לארץ, כך ב"כ ליסורין (מכיל' שמות ב', כ"ג)

כל המקים את התו' מעוני וכו' (אבות ד‘, ט’)

בחותם הדברים (ספרי במד' כ'. ל"ח)

בב"ס שאני נגלה עליך תהא מזכיר את שמי ואיכן וכו' בבית הבחירה (ל’ט).

כשהקב“ה מדבר בקול גדול ומלה”ש בקול נמוך שנא' וכו' (נ"ח).

אף זו בשמחה (קי“ט – וע' קי”ז).

אף זו קנאה הקב"ה ונתנה ללוים (קי"ט).

לבאי הארץ נתחלקה הארץ (קל"ה).


מעוט הגבול בדרכי הדרשה ובחיובי ההלכה.

אינו צריך (מכיל' שמ' כ“ג, י”א)

א"צ וכו' ללמדה מרד שבועה (ספרי במד' י"ב, וע' ירש' סוט' ז‘. א’).

א“צ וכו'. הא מה ת”ל? לענין שאמרנו (שם)

א“צ שהרי כבר נאמר, וכו' הא מת”ל וכו' ללמדה סדר שבועה (י"ב וע' ירש' ו‘. א’)

א“צ שהרי כבר נאמר וכו' אלא מה ת”ל וכו' ללמדך (ספרי במד' ע"ג)

א“צ שהרי כבר נאמר וכו' ומה ת”ל? – – לפי שהוא אומ' – – שאם אמר – – שומע אני – – ת"ל – וכו' (ק"ז)

א"צ שהרי כבר נאמר (קב"ה)

א"צ שהרי כבר נאמר (קנ"ג).


כלכלת הלשון.

בכושרות – תהל' מ"ה. ז' – אלו בוכים ואלו שוחקים (מכיל' שמות י"ג, ד') – מל': “בכי ושירות” (וע' סנהד' כ"ב.) –

לא תתעמר בה – דבר' כ“א, י”ד – לא ישתמש בה כדברי ריו"ג (ספרי דבר' רי"ב) בפתע: זה שוגג, פתאום: זה אונס (מ' במד' כ"ח)


II ר' יאשיה

הוצאת המקרא מידי פשטו לצרך הדרשה.

ועונתה: זו ד“א שנא' וישכב אותה ויענה – ברא' ל”ד. ב' – (מכילתא שמות כ"א, י'). וע' גוף הספר 17 הערה 12.


הוצאת ההלכה מן המקרא.

מליצת“הכתוב מדבר” תמצא לר' יאשי' הרבה (מכילתא שמות י“ב, פ”נ [כ“ט], כ”א, י“א; כ”ג. ה‘; ספרי במדבר ל“ד. ק”י. קכ“א, קכ”ו [ב"ס]; ספרי דבר’ ק"נ ועוד הרבה).


III תלמידי רב הונא קמי ריש גלותא

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.