מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

שאו הרים ומדברים וימים

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

[שְׂאוּ הָרִים וּמִדְבָּרִים וְיַמִּים] / ר' יהודה הלוי

שְׂאוּ, הָרִים וּמִדְבָּרִים וְיַמִּים,

שְׁלוֹמִי אֶל יְדִיַדי הָעֲגוּמִים,

וְאַל יִדְאַג לְבָבָם בַּעֲדִי – כִּי

חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַנְּעִימִים!

אֲנִי אָמוֹן בְּנֹא אָמוֹן בְּאַרְמוֹן,

מְקוֹם הַפָּז וּמַחְצַב הַכְּתָמִים,

בְּבֵית אַהְרֹן, בְּבֵית אָרוֹן, מְקוֹם רֹן,

מְקוֹם שָׁרוֹן עֲיָנוֹת וַאֲגַמִּים,

בְּבֵית חָכָם, בְּבֵית חָבֵר, בְּבֵית רַב,

בְּבֵית דַּיָּן, בְּבֵית צָדִּיק וְתָמים.

יְרוּשַׁלְמִי – קְדֻשָּׁה לוֹ יְרֻשָּׁה

יְרָשָׁהּ מֵאֲבוֹתָיו הַקְּדוּמִים,

קְדוֹשִׁים מִמְּקוֹם מִקְדָּש יְבוֹאוּן

וּמוֹלַדְתָּם בְּהָרֵי הַבְּשָׂמִים,

אֲשֶׁר נָשָׂא פְאֵר תּוֹרָה וּמִשְׂרָה

כְּשֵׂאת אַהְרֹן פְּאֵר אוּרִים וְתֻמִּים.

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

יסוד ושרש העבודה

מאת יוסף יושעה ריבלין (מאמרים ומסות)

חכמים וסופרים!

בתוכחת מגולה עוררתונו ליסד בירושלם חברה לעבודת שדה וכרם, והועד הכללי דכוללות האשכנזים הוא יתן יד ראשונה לירות אבן פינתה – על תוכחה גלויה זאת אי אפשר שלא להשיב. אמנם יכלנו לפטור את עצמנו בתשובה מספקת “אין מלאך אחד עושה שתי שליחות”, ואין בית חסד זה מתגדר במלאכתו של בית חסד אחר, ולא כל המרבה בעבודה מחכים. אבל גם אנו נשיב בעצמנו, כי הועד הכללי שמעשיו מרובים, אינו בית חסד פרטי,

כי שרשיו מרובים וענפיו מרובים, והוא כרכא דכולא ביה, וכל מה שיש בפרט בכל בית חסד, יש בכלל הזה, ועל כן חל עליו חובת הקמת בית עבודה לאדמה, שהוא יסוד ושרש העבודה, והדין עמכם על התעוררותכם ותוכחתכם!

אמנם מי אשר עינים לו לראות נכוחה, יעביר נא עיני השקפתו על כל פועל פעל הועד הכללי מיום הוסדו עד עתה. וראה: מה רבו מעשיו להקמת הישוב ולהרחבתו וליריית אבני פנה גם לכל עבודה בשדה. אלא שכל מעשיו בעוני ובצמצום רב, ויחסר להם ההדור החצוני. וזה אנו עושים משני טעמים: א) מפני שאין ידינו משגת לשכלל את הפנימיות והחיצוניות באיכות שוה, ונאמר כי טוב למעט בחיצוניות ולהרבות בפנימיות, על דרך שאמרו “באתרא דליעול ירקא ליעול בשרא וכורא”; ב) אנחנו פי חז“ל נשמור שאמרו “יאה עניותא לישראל”, להצילו מעין הרע ומיצר הרע ומשנאת חנם ומקנאה ומכל מיני פורעניות וגזרות רעות המתרגשות, כנודע. וע”כ כל מעשינו בלי כחל ובלי שרק ובלי פרכוס, ובכ"ז עלה חן בעיני רואי נכוחה, ובצדק יאמרו המושלים על בני ציון וירושלם שהמה עושים ואינם אוכלים כי כל עשייתם ברבוי הישוב והרחבתו, הוא במיעוט אכילה, במיעוט תענוג, ובמיעוט שנה ובמיעוט שיחה בכתבי העתים, והוא הדין בנידון השאלה אשר שמתם לפנינו סופרים נכבדים.

כנודע כבר הכננו חומר ולבנים במדה מרובה גם למסד עבודת האדמה, שהיא יסוד ושרש העבודה, ובאין ספק היו החמרים הללו הולכים ונשקעים בבנין הקיים לולא הפסיקונו אחינו שהתעוררו בחבת ציון בחו"ל ועזבו המלאכה להם בשמחה, ונהי ימים רבים כחולמים חלומות נעימים וטובים.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.