מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

אתם מקדשי-לבנה בחודש

מאת: שאול טשרניחובסקי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

[אַתֶּם מְקַדְּשֵׁי-לְבָנָה בַּחֹדֶשׁ…] / שאול טשרניחובסקי

אַתֶּם מְקַדְּשֵׁי-לְבָנָה בַּחֹדֶשׁ

אֲנִי – שְׁיָר כֹּהֲנֵי-אוֹן

אֲשֶׁר לַשֶּׁמֶשׁ (בְּאִם עוֹד יֵשׁ –

אֲנִי וָהוּא – זוּג אַחֲרוֹן).

בְּתוֹכְכֶם אֲנִי חָיִיתִי,

וְיוֹם הָיָה, וּכְאִלּוּ לִי

נִתְפַּיַּסְתֶּם – כִּי לִי שָׂרִיתִי –

שַׁרְתֶּם שִׁירַי, וּפָעֳלִי.

הֲבִינוֹתֶם תְּפוּסִים מִקֶּסֶם

לָכֶם נֵכָר וְלֹא מֻתָּר

וְגַם בָּאתֶם עִם קְטֹרֶת-בֶּשֶׂם.

מִי בִּקֵּשׁ? מִי? שַׁי מְיֻתָּר!

אֲבָל שִׁמְעוּ! דּוֹר בֵּין-עַרְבַּיִם

אֲשֶׁר כְּבָר בָּא, וְאִם בּוֹשֵׁשׁ,

רַב הַחֻצְפָּה וּשְׁפַל-יָדַיִם,

הַמִּתְלַהֵב וְרֵיק מֵאֵשׁ.

גַּם הוּא לָכֶם: בְּלֵב וָנֶפֶשׁ!

וְאִם שִׁלֵּם לַזְּמָן הַמַּס

עָלָיו הֻטָּל – אֲפֵר-הָעֶפֶשׁ,

בְּעִמְקֵי עֻמְקוֹ – נִגּוּן הַ“שַס”.

נִגּוּן חִוֵּר וּקְצוּץ כְנָפַיִם,

אֲשֶׁר בָּזְאוּ יָמִים עָצְרוֹ;

חֲלוֹם נִפְחָד שֶׁל שְׁנוֹת-אַלְפַּיִם

בְּאַרְבַּע אַמּוֹת שֶׁל חֲצֵרוֹ.

אָבִיב אָבִיב מַשִּׁיר הַצֶּפַע

עוֹרוֹ מִכְּבָר, מֵמִיר אוֹתוֹ,

כְּלוּם רִקְמוֹתָיו (גְּוָנִים בְּשֶׁפַע)

שׁוּב לֹא יָבִיא לַעֲטוֹתוֹ?

אַשְׁרֵי מַאֲמִין לְמַרְאֵה-עַיִן,

לַנִּיב מִן הַשָּׂפָה וְלַחוּץ – – –

אֵינֶנִּי מַאֲמִין עֲדַיִן,

בַּבְּרִית לַחֲצָאִים אָקוּץ.

נָכְרִים, וְאִם אַחִים עוֹד אֶמֶשׁ,

בֵּינֵינוּ תְהוֹם, תְּהוֹם שֶׁבִּתְהוֹם!

אֲשֶׁר בֵּין שֶׁמֶשׁ וּבֵין שֶׁמֶשׁ,

עַד כְּדֵי לִבְכּוֹת, עַד כְּדֵי לִנְהוֹם!

וְקַל בְּעֵינֵיכֶם שִׁירֵנוּ,

וְזָר לָכֶם זֵר-שְׂשׂוֹנֵנוּ

וְגַם לִצְחוֹק… הֲיָבִין לֵב

גּוֹזַל-הָעַיִט עֲטַלֵּף?

תֵּל-אביב 1934

שאול טשרניחובסקי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של שאול טשרניחובסקי
יצירה בהפתעה
רקע

הפועל בציונות

מאת דוד בן־גוריון (מאמרים ומסות)

(הרצאה בוועידת המפלגה)

דוד בן-גוריון

© כל הזכויות שמורות. מותר לשימוש לקריאה, לימוד ומחקר בלבד, ואין לעשות ביצירות הללו שימוש מסחרי.

מהו ההבדל בין הציונות שלנו ובין הציונות של שאר הגושים המאורגנים שהיוו עד עכשיו רוב בהסתדרות הציונית? מהו ההבדל שנותן לנו את הזכות והאפשרות לכוון את התנועה הציונית ולהדריכה ולהחליף את המשמרת הקודמת בהנהלת ההסתדרות הציונית? ההבדל איננו בזה שאנו סוציאליסטים והללו הם אדוקים במשטר הניצול ובחברת המעמדות. היותנו סוציאליסטים במאה אחוזים והיות אחרים מתנגדים לסוציאליזם במאה אחוזים – הבדל זה כשהוא לעצמו, באופן מופשט, אינו יכול לשמש יתרון וגורם בכיוון התנועה הציונית. ההבדל טבוע בציונות גופה. הציונות שלנו במהותה ואפיה שונה מהציונות של הגושים האחרים, והשינוי הוא בשני דברים: א) הגשמה, ב) עבודה.

הציונות של פועלי א"י מראשית תנועתנו ועד היום, אינה ציונות פרוגרמתית ודקלרטיבית, ציונות של השקפה ורעיון בלבד, אלא ציונות של הגשמה בלתי פוסקת, ציונות הכורכת את הרעיון במעשה ואת ההשקפה בחיי יום יום, ציונות התובעת מנושאה את כל אשר לו, את כל זמנו, חייו, עתידו, גורלו, מאווייו ומאמציו, ללא תנאי וללא שיוּר.

הורתה ולידתה של תנועת הפועלים הארץ-ישראלית באה מתוך מרד מיטב הנוער מלפני 28 שנה ועד היום נגד הציונות של ההלכה הריקה, המילול המופשט, ההכרזה המצלצלת שאין אתה כל חובת-חיים וכל עול הגשמה וכל תביעת מעשה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.