מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

הַמֵּסִית הָאַחֲרוֹן

מאת: יעקב שטיינברג

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

פרטי מהדורת מקור:

דביר; 1959

סוגה:

שפת מקור: עברית

שָׁלַוְתִּי מִיָּמִים וְדֵעָה,

נָשִׁיתִי תִקְווֹתַי הַקַּלּוֹת;

וָאֶעֱמֹד מִתּוּר וּמִגַּלּוֹת

בִּכְבֹד עָלַי נַפְשִׁי הַמְּלֵאָה.

וּבְקִרְבִּי, בִּכְבוֹת אוֹרוֹת קְטַנִּים,

הִרְגִּיעַ אוֹר אֶחָד וְיָשָׁר;

לֹא נֶחְפַּז דִּמְיוֹנִי, לֹא קָשַׁר

אֶת פְּזוּרָיו בִּצְבָעִים מִשְׁתַּנִּים.

רַק שְׁאֵרִית כָּל טוּבִי – הִיא צְרוּרָה

בְּצֶבַע יְקָר לְלֹא תְמוּרָה.

וָאֵשֵׁב בְּעָנְיִי –וְשָׂחֹק

אֶת שְׂחוֹק הָעֲנִיִּים הַנָּבוֹן.

וְצַפּוֹת בְּלִי גִיל וְעִצָּבוֹן

לְחֶסֶד מַזָּלִי הָרָחוֹק.

הָעֵת – הֶאֱזַנְתִּי לְהֵדָהּ

בְּסֵתֶר מְצָרַי הַבְּטוּחִים,

וּבְקוּם עָלַי רִיק וּמַדּוּחִים –

חָסִיתִי בַאֲמִתִּי הַכְּבֵדָה.

וַתֵּשְׂטְ מֵעָלַי לָאַחֲרוֹנָה

כָּל רַאֲוַת הַיּוֹם וַהֲמוֹנָהּ.

אַךְ עִמִּי, מִפְּנִּים לַבְּרִיחַ,

בְּאֵין זָר אֲשֶׁר יִפְרַע לְחָשָׁיו,

הַמֵּסִית הָאַחֲרוֹן עוֹד יָשַׁב

וְנִשְׁעַן אֵלַי וְהִדִּיחַ.

לֹא דִבֵּר כְּדַבֵּר אֶל נְעָרִים

וְלַבּוֹת אֵשׁ-דָּם כִּבְמַפּוּחַ, –

כַּכָּתוּב בְּכָל סֵפֶר פָּתוּחַ

מִסִּפְרֵי הַחַיִּים הַמָּרִים.

לֹא הֶעֱלָה, בְּאֵד מִלִּים רָעוֹת,

אֶת אוֹב הַיְצָרִים וְהַקְּנָאוֹת.

רַק הֶלְאָה אֶת נַפְשִׁי בִּמְשָׁלִים,

וּסְחֹט עַד קֻבַּעַת כָּל מָשָׁל, –

וְתוֹכָם פְּרִי-רוֹשׁ אֲשֶׁר נָשַׁל

בְּגַנָּם שֶׁל חוֹזִים אֻמְלָלִים.

לֹא הֶחֱנִיף לִי חִנָּם: הֵרוֹמָה,

לֹא הִפְחִיד לַשָּוְא: אַל מְנוּחָה;

רַק פָּשֹׁט אֶת כַּפּוֹ הַשְּׁטוּחָה

וּזְרֹק מֵרֹךְ נַפְשִׁי הַתְּהוֹמָה.

הֲלֹא הִיא הַתְּהוֹם אֲשֶׁר כָּרָה

הַבּוּז בְּגַאֲוָתוֹ הַקָּרָה.

וַתִּשַּׁח מִיֵּאוּשׁ אִמְרָתוֹ:

אֱוִיל הוּא הָאָדָם בִּנְכָלָיו;

אִם יִסַּק לִשְׁבִילֵי הֶחָלָב –

מִשָּׁם תָּרוּץ רִשְׁעָה לִקְרָאתוֹ.

אֶת שֹׁבֶל קְדוּמָיו לֹא יָמִיר,

וּכְזָבָיו וּשְׁמוֹתָיו רְבָבָה;

זֶה גִזְעוֹ בִּקְלִפָּה נִרְקָבָה,

וְהַגַּרְגֵּר הַחַי בְּרֹאשׁ אָמִיר.

וּבָשַׁל וְנָשַׁר לִתְקוּפוֹת

אֶל שִׁנֵּי הָרַע הַחֲשׂוּפוֹת.

וַיַּז בָּהּ רְמִיָּה מְתוּקָה –

וַתִּמְתַּק בְּפִיו עוֹד הַדִּבָּה:

הָרוּחַ, אִם תִּטְהַר בְּאִבָּהּ,

אַךְ תִּזְקַן – וּבָנְתָה אֶת שׁוּקָהּ.

קַדְּשֶׁנָּה לִבְדִידוּת וּשְׁתִיקָה,

וְלֹא תִגְרַע מִסּוֹדָהּ מְאוּמָה: -

כְּאִשָּׁה אוֹהֶבֶת בְּתֻמָּה

וּלְאוֹהֵב כָּל חִנָּה מְפִיקָה.

וּזְקַנְתֶּם מֵאַהֲבָה וְיָמִים

וּשְׁכַבְתֶּם עִם כָּל הַנַּעֲלָמִים. –

וַיִּדֹּם, בִּרְאוֹתוֹ כִי כִלָּה

לְדַבֵּר בִּלְשׁוֹן הַנֶּחֱשָׁלִים, –

הַגּוֹמְרִים בַּהֲבֵל-הַהֲבָלִים

כָּל שֶׂפֶק וְכָל חָכְמָה מַצִּילָה.

וַיּוֹחֶל עַד בּוֹשׁ, כְּמוֹ צָפָה

לִרְאוֹת אִם גַּם רַעְלוֹ הַיָּשָׁן

יִתְאַבֵּךְ בְּזִיקִים וְעָשָׁן,

וְחָרַךְ אֶת נַפְשִׁי וּשְׂרָפָהּ.

וַיִּיעַף מִדְּמָמָה שׁוֹמֵמָה,

וַיִּשְׁקַע בַּלָּאט בְּתַרְדֵּמָה.

יעקב שטיינברג
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יעקב שטיינברג
יצירה בהפתעה
רקע

גורל הספר והתרבות

מאת חיים נחמן ביאליק (מאמרים ומסות)

במבצר תרבותנו, במעמקי יסודו, נבעו בשנים האחרונות פרצים מחרידים, מבשרי רעה קרובה. הפרצים האלה, אם לא ירפאו מהרה, יש בהם כדי למוטט את הבנין כלו, ועד לאין תקומה. והוא אשר המריץ אותנו החתומים מטה לצאת הפעם אל מחננו בגולה בקול קורא זה, להתריע באזניו תרועת חרדה, ולהזעיקו מאשר הוא שם אל מסביב למבצרו.

זה שנות מספר עדי-יגון אנחנו כלנו לתופעה מוזרה מאד; איש לא יכחיש, כמדומה, כי תנועת תחיתנו הלאומית, עם כל זעזועיה הרבים מבפנים ומבחוץ – לא באו לה בכל זאת מעודה ימי גדולות כאשר באוה בשנים האחרונות. רעיון תקומת ישראל בארצו יצא בתוך השנים האלה למרחב לא פללנו לו וצבאותינו רבו בשעור לא קוינוהו. בו בזמן נגלה לעיני כל – ולהשתוממות כל – הפלא הגדול של תחית הלשון העברית במולדתה ופעלו נראָה גם על חנוך דור בנינו בפנות רחוקות וקרובות בתפוצות הגולה. החנוך העברי החדש הרחיב את גבולות ממשלתו במדה לא שערנה, ורשת שלמה של בתי ספר ובתי חנוך לכל צורותיהם הפרושה בליטא, בפולניא וביתר הארצות, מוציאה מפקידה לפקידה תלמידים חדשים ומרבה שנה שנה את מחנות השומעים והדוברים עברית. תנועת החלוציות בתוך בני הנער הקיפה את כל גבולות ישראל. הספרות העברית הגיעו לה בארצנו ימי תגברת ושפע והסתעפות לא ידעתם מתמול שלשם. תעשית הספר בארץ השגיאה פעלים ועלתה למעלה ראש – סוף דבר, כמדומה, שחברו להם כל התנאים והמסבות, המחיבים והמאפשרים, עליה גדולה והגברה נמרצת של פעולה תרבותית, רחבה ועמוקה כאחת, בתוך המוני הגולה והמכשירים עם זה למפרע את הצלחתה –

ואעפי"כ – עלינו להודות בנפש מרה, כי דוקא בשנים האחרונות הולכים ומתגלים לעינינו בזה אחר זה סימנים מובהקים, המעידים על התרופפות מתמדת, התרופפות מוסיפה והולכת, של הזיקה הפנימית, הנפשית מצד הקהל העברי בגולה אל קניני התרבות העברית, וביחוד אל ראש קניניה – אל הספרות העברית. חוט אחרי חוט נתק, קשר אחרי קשר – ואין דואג, ואין משים לב.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.