מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

כִּשְׁלוֹן-הָעַד

מאת: אביגדור המאירי

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

פרטי מהדורת מקור:

ירושלים: מוסד ביאליק, תשכ"ב; תשכ"ב 1962

סוגה:

שפת מקור: עברית

זְקִיפָה הִיא הַדֶּרֶךְ מֵאָלֶף וְעַד תָּו. –

מֵחֹרֶף לְאָבִיב וּמִקַּיִץ אֱלֵי סְתָו

יִסְחָפוּךָ הָרוּחוֹת.

אַךְ בְּאֶמְצַע הַדֶּרֶךְ עוֹמֵד הַכִּשָּׁלוֹן,

עוֹמֶדֶת הָאִשָּׁה,

מְפֻשָּׂקוֹת רַגְלֶיהָ וּזְרֹעוֹתֶיהָ פְתוּחוֹת.


עוֹמֶדֶת הָאִשָּׁה וְחוֹסֶמֶת וְקוֹרֵאת:

אִם תִּסַּק שָׁמַיִם, אִם תְּהוֹמָה תֵרֵד,

אֲנִי הַמַּטָּרָה –

וְשָׁוְא תִּטֶּה הַצִּדָּה, שָׁוְא תִּתְפַּתֵּל:

מֵאָלֶף וְעַד תָּו

בְּשָׂרָהּ לְךָ יַגִּיהַּ, עָצְבָּהּ לְךָ יִקְרָא.


אַלְפֵי עֶלֶם-פֶּלֶא הֶעְפִּילוּ בְכָל-אוֹן,

צֵיזָאר, שִׁמְשׁוֹן, הַיְינֶה, רֻסּוֹ וְלַסָּאל

אֶל שִׂיא תָו-הַיְקוּם;

וְעוֹד מְעַט וְנָשְׁמוּ אֲוִיר אֱלֹהֵי-עַד –

וְהִנֵּה הָאִשָּׁה.

נְחִירֵיהֶם נִרְעָדוּ וְהֵם מָטוּ מִבְּלִי קוּם. –


מֵאָלֶף וְעַד תָּו מֻטָּלִים פְּגָרִים,

חוֹלְמִים, עֲצוּבִים, מַעְפִּילִים, נִבְחָרִים:

גְּבָרִים הֵם כֻּלָּם.

הַמֵּתִים יוֹדְעִים: הִיא הָאָלֶף וְהַתָּו;

מֵאָלֶף אִישׁ לֹא מָשׁ

וְעַד תָּו לֹא הִגִּיעַ, לֹא הִגִּיעַ לְעוֹלָם.

אביגדור המאירי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של אביגדור המאירי
רקע
אביגדור המאירי

יצירותיו הנקראות ביותר של אביגדור המאירי

  1. העולה היורד לחיינו (פרוזה)
  2. מסע באירופה הפראית (זכרונות ויומנים)
  3. השגעון הגדול (פרוזה)
  4. הַמָשִיחַ הַלָבָן (פרוזה)
  5. בְּיַאלִיק עַל-אֲתַר (זכרונות ויומנים)

לכל יצירות אביגדור המאירי בסוגה שירה

לכל יצירות אביגדור המאירי

יצירה בהפתעה
רקע

עבד ישראל

מאת מרדכי בן הלל הכהן (פרוזה)

א'

כל נער עברי, שהוא לא חכים ולא טפש, יודע עתה, כי “אחד-העם” ומכס נורדוי הם ­­– שני קוים קיצוניים, שני הפכים, אש ומים, “שונאים” נוראים זה לזה. כל זה יודע עתה “כל העולם”, ולא רק העולם הציוני בלבד, אלא גם העולם היהודי בכלל, כמה אברכים נאורים ובתולות משכילות בישראל פסקו לימים אחדים את שיחותיהם על-דבר מכסים גורקי, את וכוחיהם על “התחיה” של משורר-היחפים, ואפילו את הספור “בתוך האד” של ליאוניד אנדריוב שכחו, – והכל מפני קול-המונה של המחלוקת בין “אחד-העם” ונורדוי.

מחלוקת זו הם יודעים כלם עתה.

ואולם יש עוד אנשים. יש אנשים היכולים להתרומם מעל עניני הרגע, והם אלה, אשר כח בלבם לבלתי תת לשטף היום לסחוף אותם אף כי עז כחו, אלה המביטים על “סערות” כאלה בעין מאה מנוחה. הם מבינים את הל ערך המחלוקת הזאת, והם מכירים ויודעים, מי הוא אחד-העם, וגם מכירים ויודעים הם את ערך נורדוי. האנשים האלה, שאינם ניזונים מן הרגע, זוכרים בודאי, כי היו ימים ושני ה“שונאים” האלה, אחד-העם ומכס נורדוי, לא רק נתכוונו לדבר אחד, אלא גם התנבאו לפעמים כמעט בסגנון אחד.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.